Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura (2001)

2012.03.15. 11:34 Tulajdonságaink dolgokat cserélnek.

Az Arcanum úgy hiresült el, mint a nagy reménység. Mindenki beletette azt, amit bele tudott. A fejlesztők majdnem tökéletes munkát végeztek, a játékosok pedig addig támogatták a fejlesztőket, amíg lehetett. Az Arcanum volt a Troika Games nagy lehetősége, de valami mégsem sikerült. Hiába a kritikai elismerés, hiába a játékosok támogatása, valami nem megy. Valami baj volt ezzel a játékkal. Talán az, hogy az izometrikus grafika a megjelenés időpontjában már olyan határokat feszegetett, ahonnan csak egy lépés volt a 3D technológia? A Baldur’s Gate II idejében egy ennyire avas grafikát használni, nagyon bátor cselekedet volt. A Troika Games megpróbálta, de a siker íze soha nem volt teljes. Nézzük meg ezt a tökéletesnek indult játékot, Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura-t.

 

Megjelenés előtt is történelmi:

Jason D. Anderson , Leonard Boyarsky, Timothy Cain. Ez a három ember nagyban változtatta meg a számítógépes szerepjátékok történetét. Nevezhetjük csak újítóknak, vagy géniuszoknak őket. De nem mehetünk el egy nagyon fontos közös pont mellett: Fallout. Mind a hárman a Fallout nevezetű játékon dolgoztak, amelyet nem kell bemutatni senkinek (úgy is lesz róla cikk:P) , sőt az egyik úriember még a Diablo III-hoz is becsatlakozott, amely most ér a béta tesztekhez. Szóval enyhén fogalmazok, ha azt mondom, hogy a csapat erős. Az Arcanumról annyit kell tudni, hogy egy steampunk világ. Azaz fantasy és a high-tech világ ötvözése, az 1800-as évek stílusában. Tökéletes egy nagyon jó játékhoz. Emlékszem a bejelentése idején még nagyban a Baldur’s Gate-el szöszöltünk, és csak pislogtunk, hogy ez most akkor mi. Régebben is voltak kósza cikkek orosz fejlesztőkről, akik a BG trónjára törnek, de az Arcanum a kezdetektől fogva más volt. Más, mivel a fejlesztők nagy része a Black Isle stúdió égisze alatt nevelkedett, és csak úgy mellesleg besöpört már minden díjat. De ez nem volt elég. Az Arcanumról először a Pc Guruban olvastam, egy fél oldalas cikkbe. Még talán meg is található valahol, akkor még se menü, se mana, se hp mérő nem volt a screenshotokon. Engem leginkább akkor késztetett fintorgásra, amikor megtudtam, hogy a grafika nem nagyon emelhető, és az izometrikus játéktér igencsak kicsi. Ezeket a hibákat később a fanatikusok kijavították, de erről később. Szóval az Arcanumot elővenni így majdnem 8-9 év távlatából nem volt könnyű. Remek emlékek és kissé kesernyés szájíz kísérte az újratelepítést. A történelméről még annyit, hogy megjelenése időpontjában a PC Guru és a GameStar is úgy vélekedett: csak igazán fanatikusoknak ajánlja. Az egyszerű Doomon nevelkedett ember nem nagyon tudja felfogni annak a jelentőségét, hogy technikai vagy varázs központú karakter készítsen, amely végül az egész játékot befolyásolja. Minden döntésünknek (csakúgy, mint a Falloutban) igazán nagy jelentősége van.

Telepítés:

Nos, ez egy kissé macerás rész. Aki rendelkezik egy eredeti példánnyal annak persze nem. A játék alap esetben tökéletesen fut, Windows 7-en, XP-n de még talán BeOS 5-ön is. Ez persze csak vicc :P. Minden Windowson simán elrohangál. Gond nélkül, semmi kompatibilitási hiba nélkül. Most viszont egy döntés elé kell állítanom az olvasót. Ha a gog.com-ról akarja leszedni a játékot (potom 2000Ft körüli árrért), akkor mondjon le a következő dolgokról: patch, magas felbontás lehetősége. Ha pedig úgy van, ahogy én, hogy megpróbálja nyilvános torrent oldalakról leszedni, az kösse fel a gatyáját. Sajnálatos módon ezek a verziók sokszor tévútra vezettek. De aztán megtaláltam egy remek verziót, amelyet kellőképpen fel tudtam frissíteni és a magas felbontású patchet is elfogadta. A feltelepítés után az első pár kattintás még gond nélkül ment, de aztán jöttek a hibák. A felső menüsor eltűnt így elhagyni se nagyon tudtam a játékteret (csak inventory lehívásával jelent meg a felső ikonsor) aztán sorra tűntek el a dolgok. Egy két fekete kocka stb. A karakter körüli textúrák jól láthatóan elkülönültek a világtól, és a harcrendszer is nagyban sérült. Ez persze hosszú távú játéknál nem biztos, hogy jelentkezik. De az eredeti 640x480-as felbontást nem érdemes nagyon lecserélni. Pontosabban ezt ajánlom maximumnak, ekkor még nem esik szét a játéktér. Ezen kívül fagyás nem volt, tökéletesen elrohant a program, a gog.com –os verzió pedig még jobb volt. Minden eredeti, semmi változás, csak a játék csúnya. Persze magas felbontás esetén se lesz szebb, de legalább nagy a játéktered. Viszont a karaktered annyira le kicsinyül, hogy az apróbb változásokat már nem veszed észre…

Zinternet:

A játék ajánl lehetőséget internetes játékra. Kipróbáltam, persze online serverek nem nagyon akadnak már sehol sem, persze aki kitartó még találhat. Elég nagy kultusza van a játéknak, szóval lehetséges, hogy talál. Az IP alapú kapcsolódás már más tészta. Anno kipróbáltuk, nos, ismét csak olyan problémák akadtak, amelyet az akkori patchelés nem javított. A kép szétesett, a játék töredezett volt. Persze ez az akkori ADSL időszakban volt, lehetett sok mindennek a hibája. Ha jól emlékszem még Windows 2000-em volt, szóval nem mondom, hogy nem ő okozta az összeakadásokat. Minden esetre a grafika már akkor is totálisan szétesett. Egyelőre nincs információm arról, hogy vannak-e még élő questek az interneten, akkoriban nem sikerült ilyet találni. Ez persze még mindig lehet az én hibám, de tapasztalataim azt mutatják, hogy igencsak időigényes az internetes játékba időt beletenni.

Továbbá a játékhoz alapból van térképszerkesztő, amely bővíti a lehetőségeket. Az interneten nagyon sok home made cuccot találtok, modokat stb. Bátran lehet szemezgetni.

Játszhatóság:

Játszhatunk körökre osztva, és játszhatunk real time módban is. Később ezt nem találtam meg hol lehet átállítani, de lehet, csak azért mert kapkodva kerestem. Ha eldöntöttük, hogy szeretnénk a csatáinkat megvívni, indulhat is a játék. A karaktergenerálás tökéletes, átlátható, viszont nagy súlyt tesz a játékos vállára. Választania kell, varázsol vagy bütyköl. Az egyik kizárja a másikat, szóval érdemes jól megfontolni. Aki a steampunkban jártas annak nem fog gondot jelenteni. De kérem a fantasy őrülteket adjanak egy esélyt a technikának is. Lőhetünk fegyverrel, de kardozhatunk is. Karaktere válogatja. Fajok közt is bőven válogathatunk, a fantasy és a high tech tökéletes összeolvasztása. A karakter generálás után egy katasztrófa helyszínén találjuk magunkat, a grafika ennél változatosabb már nem nagyon lesz, szóval ne legyenek hatalmas illúzióink. Az irányítás egyszerű, a karakter oda megy, ahova kattintasz… :) Persze azért nem ennyire egyszerű, de nem is megerőltető. Pár perc alatt elsajátítható. A varázslatokba nem volt lehetőségem belemerülni, mert a technikai részt választottam, így csak arról nyilatkozhatok. Az viszont egészen zseniális, bármit megbütykölhetünk. Mindenből lehet valamit csinálni, szóval királyság. Érdemes a katasztrófa helyszínén összegyűjteni mindenféle vasat, kacatot, fényképezőgépet, hogy később ezeket eladhassuk vagy felhasználjuk. Az egészen biztos, hogy alapanyagban nem lesz hiányunk, aki a megfelelő képzettséget válassza, az könnyen boldogul ebben a világban. A Falloutot jellemző túlélési gyűjtögetés itt nem jellemző, ahogy jobban körbejártam egyes helyszíneket mindenhol van valami kacat, amivel elszórakozhatunk.

Zene:

Ritkán, van, hogy egy játéknál külön kitérek erre a pontra. De nem lehet elmenni Ben Houge zenéje mellett. Aki szerette a Fallout zenéjét, az Arcanuméért meg fog örülni. Tökéletes kis nyenyergés. Annyira visszaadja a játék hangulatát, hogy más zenét el sem tudnék képzelni helyette. Külön ingyen letölthető, és ajánlom mindenkinek. Én évekig hallgattam, mint itthon, mint az mp3 lejátszómon. Szóval nagy élmény ez a zene, főleg egy ilyen kaliberű játéknál. A zeneszerző elmehetett volna fantasy és elmehetett volna tech irányba is, de ő az arany középutat választotta. A klasszikus zenét, amely a leghatásosabban adja vissza a steampunk lényegét. Imádom. Tessék egy kis ízelítő belőle:

Támogatottság:

A játék még ma is nagyon népszerű, betudható ez annak, hogy közel 60-90 óra között van a tiszta játékidő. Rengeteg quest van és rengetek mellékküldetés áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy karakterünket felneveljük. A jelleme fejlődik, a tulajdonságai bővülnek, egyszerűen tökéletes a játék struktúrája ezen a ponton. A grafika sajnos már nem ennyire jó. A nem hivatalos patchek és foltozások is jól mutatják ezt. Folyamatosan megy a harc, hogy ezt a játékot még korszerűbbé tegyék, frissítsék, de a Troika Games már levette róla a kezét,(mivel 2005-ben becsődölt) a rajongók pedig nem látják át a rendszert eléggé ahhoz, hogy érdemben tudjanak fejleszteni. Rengeteg patch található a játékhoz, lentebb az adatoknál mindent meg fogok adni.

Vége?

Az Arcanum mindig is egy igazi túlélő volt. Míg a Baldur’s Gate a Tutu-val próbál túlélni, az Arcanum közösség nem nagyon akar elszabadulni ettől a régies grafikától. Persze, itt belemehetünk olyan elemzésbe is, hogy valóban azért ennyire steampunk ez a játék, mert a grafika úgy próbál meg korszerű maradni, hogy közben öregecske marad. De csakúgy, mint a játékban, az életben is mindig választani kell. Vagy megmaradunk a régi felbontásoknál és hagyjuk az öreget nyugodni békében, vagy akkor kezdjük, előröl az egészet és csináljunk valami újat. A személyes véleményem az, hogy ehhez a stílushoz ez a grafika teljesen tökéletes, úgyhogy az eredetit ajánlom. A gog.com féle verzió egyszerű és tiszta, nincs sok kecmec, és az interneten is játszható. Aki pedig úgy érzi, eleget látta már a 640x480-at, annak marad a patchelgetés és a foltozgatás. Az bizonyos, hogy a játékot övező nosztalgia és rajongás még jó pár javítást hoz az Arcanum társadalomnak. Egy bizonyos, ez a játék örökre felemelkedett oda ahova már a fejlesztése kezdetén tartozott: az izometrikus klasszikusok közé. Fallout, Fallout 2, Baldur’s Gate, Arcanum.  

Adatok:

Kiadás éve: 2001
Méret: 2CD (1,2GB)
Fejlesztő: Troika Games Kiadó: Sierra Entertainment
Legfrissebb patch: Official 1.0.7 , UnOfficial , High-Res Patch
Magyarítás: Nem elérhető, nincs kész.
Letölhető: PublicTorrent -> isoHunt NonPublicTorrent -> nCore Online Játékbolt -> gog.com Játékzene -> ITT!
Kompatibilitás: Nincs probléma, de a tört verziók eltérhetnek egymástól, figyelj a Crack mappára. Gog.com verzió tökéletes.
Végigjátszás: Angol, Magyar (Bird által, Pc Guru)
Egyéb cikkek: PcDome

Szólj hozzá!

Címkék: online 2001 rpg steampunk crpg arcanum

A bejegyzés trackback címe:

https://crpg.blog.hu/api/trackback/id/tr104318118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása