Úgy igazságos, ha az ember foglalkozik a régi nagy kedvencekkel is. Bár amikor ez a játék elindult élete pályáján én még kisbaba voltam, azért nagyon fellángolt bennem a vágy, hogy tesztelhetem. Bár ez lehet nem a legjobb szó rá. A Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum volt az első része ennek az elképesztő szagának, amely 1986-ban került kiadásra. Ekkor pontosan 0. éves voltam, úgyhogy elég szkeptikusan álltam neki pár évvel ezelőtt, hogy megismerkedjem ezzel a játékkal. Őszintén szólva, ezek a 8-16 bites játékok soha nem fogtak meg igazán, mindig is az izometrikus RPG-k terén mozogtam otthonosan. De ez a játék, egészen elképesztő. Persze a társai, mint az Ultima és a Wizardry már tettek le az asztalra valamit nálam, a Might and Magic mindig is sántított egy egészen kicsit. Ez persze nem von le játéktörténeti értékéből, és abból sem, hogy később a sorozatot imádtam. Tehát most megvizsgáljuk kicsit Jon Van Caneghem játékát, 1986-ból egyenes DOS alatt. Remélhetőleg a cikk mellé általam készített screenshotokat sikerül beszúrni, igyekszem majd eleget tenni ennek.
Telepítés:
A gog.com-on elérhető egy pack, amelyben 1-5-ig az összes MM játék megtalálható. Ez persze még nem elég a megüdvözüléshez, hiszen egy ennyire régi játékot egy 32bites vagy 64bites rendszeren megszólaltatni, nem egyszerű. Itt jön képbe a mi jó öreg DOSBox barátunk. A feltelepítés után, érdemes az MM1 mappát kimásolni a C: meghajtóra, amit később bemountolunk DOSBox-al és egy egyszerű mm parancs után a játék vígan dalolászik. Először furcsa volt a hatalmas villogás, és az, hogy mindenáron az esc megnyomására buzdított. De aztán egy szép letisztult fekete fehér képet kaptam. Ez persze nem teljesen igaz, hiszen van benne egy halvány ciklámen (vagy minek nevezzem) csík, és a fáklyák is érdekes lila színben pompáznak. De ne ugorjunk előre. Először is ki kell választanunk a hattagú csapatunk tagjait, ha akarunk, egy C paranccsal kreálhatunk saját csapatot, vagy kiválaszthatjuk a meglévőket fontossági sorrendben. Elképesztőnek tartom azt is, hogy Van Caneghem úr szakított időt a re-roll parancs kidolgozására is. Tehát ha nem tetszik a készített karakter egyszerűen új pontokat dobhatunk. Ez persze erősen AD&D szagú, de elnézzük a fejlesztőnek, hogy az ős programból merítettek, ami a Dungeons and Dragons.
Cselekmény:
A játék a VARN világában játszódik (Vehicular Astropod Research Nacelle), amely valójában egy gigantikus űrhajó, amely fantázia-környezettel bír: hatalmas külső terek, kastélyok, barlangok, földalatti városok. Hat kalandozó indul útnak, hogy megfejtse a Belső Szentély rejtélyét. Miközben ezen vannak, belekeverednek egy másik kalandba is: egy titokzatos lény, Corak, üldözi a gazember Sheltemet. Részt vesznek a felderítésben, minek következtében a játék végén kiderül, hogy Sheltem maga a VARN királya, csak rejtőzködött. Egy másik világba vezető kapun keresztül elmenekül az őt üldöző csapat elől, akik utánamennek, s már a CRON világában járnak.
Habár a VARN tele van hős lovagokkal fényes páncélban, mitológiai szörnyekkel és varázslókkal, az alapja mégiscsak tudományos-fantasztikus. Például a Sheltem-küldetés egy lezuhant űrhajónál kezdődik, amelynek a foglyait a bolygó börtönében őrzik.
(via Wiki)
Irányítás:
Sokat nem érdemes kritizálni, hiszen a négy irányon kívül nem sok mindent tettek a programba. Viszont kárpótol minket a térhatás illúziója, ami nagyon pozitív dolog a szememben. A parancsok oldalt láthatóak a játéktér mellett. Alul pedig karaktereink nevei. Amint rányomunk az adott karakter számára, a tulajdonságaihoz érünk, továbbá a hátizsák és a tárgyakhoz, amiket használhat, illetve használ is. Itt megtudhatjuk, hogy a beállítottsága gonosz, vagy jó, esetleg hogy milyen fajhoz tartozik és, hogy hány éves. Az intelligencia, erő, egészség, és ami kell egy rendes szerepjátékhoz. Továbbá az arany és a kaja szintet is. Minden szépen le van vezetve, hogy mi-mire való. Egyedül a # -gombot nem találtam később rájöttem, hogy ez az 1-es gombot takarja, a játék elején. De, hogy aztán hova tűnt illetve, hogy mi helyettesíti nem tudtam rájönni. Szóval minden egyben van egy remek játékhoz, nosztalgiához, esetleg a régi 86-os csaták befejezéséhez, persze akinek megvan a mentése:). Ha egy zárt ajtóhoz érünk, és rányomunk az U gombra, (Unlock), akkor a program okos módon megkérdezi, hogy ki próbálkozzon vele, 1-6ig a partiból. Remek! Sikertelenség esetén hatalmas sípolás. Nem sikerült végül az ajtót kinyitnom, de gyanítom, hogy akkor is sípolás lett volna a vége:).
Kompatibilitás:
Mint említettem, itt sem jelentkezett túl sok probléma. Ha a PC verziót sikerült megszerezni, egy egyszerű DOSBoxos paranccsal máris működésre késztethetjük. Próbáltam a 3DO saját indító programját is, de az még Win95-ös emulálással is állandóan kilépet a parancssorból. Sajnálatos, pedig jó lett volna végre olyat látni ezen a téren, ami tényleg működik.
Összegzés:
Minden egybevéve a New World Computing igenis hatalmas dolgot tett le az asztalra. Annak ellenére, hogy az irányítás és a grafika nagyban hajazott a Dungeons and Dragons-ra, azt kell, mondjam igencsak egyedi játékot sikerült létrehozni. Bár ez a játék még erősen szöveg alapú, mást nem is várhatunk el tőle, hiszen anno ez volt a lényege a szerepjátékoknak: a fantázia. Van Caneghem pedig ezt sikeresen véghezvitte, egy olyan keverék világgal, amelynek az alapjai ugyan máshonnan jöttek, és a dobási rendszer, illetve az irányítás is, de az király lett. Ez a játék indította el útján azt a majdnem sikertörténetet, amely egészen a 6-ik részig tartott. Utána pedig már csak önmaga árnyékaként, a 8bites verzió égisze alatt betegeskedett, végül teljesen kimúlt. Meghalt a király, éljen a király! Mondja a közmondás, és úgy hiszem erre a játékra ez tökéletesen igaz.
Adatok:
Kiadás éve: 1986
Méret: 501KB
Fejlesztő: New World Computing Kiadó: Activision
Legfrissebb patch: Nincs.
Magyarítás: Nincs.
Letölthető: http://www.thehouseofgames.net (erre kattintva a játék letöltődik)
Kompatibilitás: DOSBox
Végigjátszás: Angol
Egyéb cikkek: Wiki